Ето как се появяват черни дупки на колайдер

© W. E. East and F. Pretorius, Phys. Rev. Lett. (2013)

Учени са провели моделиране на възникване на черни дупки в резултат от сблъсък на частици в ускорител и са установили, че необходимата за това енергия е 2,4 пъти по-малка, отколкото се смяташе по-рано. Работата е публикувана в сп. Physical Review Letters, а накратко може да се прочете в сайта на Американското физическо общество.

В хода на моделирането две частици били представени във вид на две „капки”, летящи една срещу друга. Непосредствено след сблъсъка енергията им се концентрирала в два „фокуса” от двете страни на плоскостта на контакта. В тези точки възникнали две черни дупки, които практически веднага се сливали в една (вижте видео). Нейната енергия била 72% от изходната енергия на сблъсъка, а останалото се разсейвало във вид на гравитационни вълни.

Възникването на черни дупки при сблъсък на частици и тяхното Хокингово изпаряване с образуването на нови частици досега не е установявано експериментално. Авторите твърдят, че получаването на мини черни дупки в съвременните колайдери е малко вероятно.

Черните дупки представляват участъци в пространството с толкова мощна гравитация, че дори светлината не може да ги напусне. Но черните дупки са способни да губят енергия и да се изпаряват заради лъчението, предсказано от Стивън Хокинг. То възниква поради квантовия ефект на образуваната двойка частица-античастица непосредствено на границата на радиуса на черната дупка.

Колкото е по-малка черната дупка, толкова по-бързо се изпарява тя. Мини черните дупки, чието възникване е възможно при сблъсък на частици, са способни да съществуват около 10−26 секунди.

През 2008 г. във връзка с пускането на Големия адронен колайдер теоретичната възможност за образуването на черни дупки в хода на сблъсъците на частици вся ужас сред широката общественост.

Източник: Lenta.ru