Да си моделираме червеевата дупка от „Интерстелар”

arxiv.org

Американският физик-теоретик Кийп Торн и колегите му разказват за простото моделиране на червеевата дупка от филма „Интерстелар“.

Според авторите на работата, дадена за публикация в American Journal of Physics, тя е достъпна за всеки начинаещ в изучаването на общата теория на относителността (ОТО).

По-конкретно в достъпната arXiv.org публикация се съдържат прости уравнения, които могат да се използват във всеки известен пакет символични изчисления (Mathematica, Maple или Matlab) и да се моделира диаграма на червеева дупка, а също да се види как от нея камерата на наблюдателя би виждала Сатурн.

В статията се съобщава за модела червеева дупка, използвана от Кийп Торн за филма „Интерстелар“. От въртящите се проходими червееви дупки от типа Елис я отличава наличието на ярко изразен преход във формата на цилиндър между две пространствено разделени области от Вселената. Наблюдаването на свойствата на такава черна дупка се предлага с помощта на три параметъра.

arxiv.org

От математическа гледна точка червеевата дупка представлява хипотетичен обект, получаван като несингулярно (крайно и имащо физически смисъл) решение на уравненията на ОТО. Обикновено червеевите дупки се изобразяват във вид на огъната двумерна повърхност.

От едната до другата страна на червеевата дупка може да се попадне по обичайния начин, а може да се направи отвор и да се проправи тунел, свързващ двете страни. В нагледния случай на двумерно пространство е видно, че това позволява съществено да се съкрати разстоянието.

В излезлия по екраните в началото на ноември 2014 г. научнофантастичен филм „Интерстелар“ червеевата дупка е проходима и свързва различни галактики във Вселената. Един от консултантите на картината е физикът Кийп Торн.