Да чакаме ли най-ярката комета на столетието?

До октомври кометата ще премине последователно през съзвездията Близнаци, Рак и Лъв.
© NASA's Goddard Space Flight Center/Axel Mellinger

При малък късмет през 2013 г. ще видим на небето комета с такава яркост, че ще засенчи всичките си предшественици от миналия век. Кометата ISON, открита от Виталий Невски и Артьом Новичонок, астрономи любители от Русия и Беларус, наистина впечатлява със своите размери.

Учените от Мерилендския университет в Колидж Парк и обсерваторията Лоуел (САЩ) са използвали космическия телескоп SWIFT за изследването на кометата, която ще достигне свята максимална светимост на земното небе в края на ноември т.г.

Според оценките масата на праха, отделян от нея всяка минута, е равна на около 51 тона, а водата – едва 60 кг. Такава разлика е нормална за значителното разстояние на кометата от Слънцето и засега е съвместима с оценката й като устойчиво тяло, което не е склонно към прекалено ранно унищожение под действието на слънчевото излъчване. Именно такова разрушение е главното възможно препятствие на пътя на появата на най-ярката комета на земното небе – много големи тела в миналото не са издържали срещата с нашата звезда и ядрата м буквално са се разсейвали.

Наблюдателните данни от SWIFT позволяват да се предположи, че ядрото на това небесно тяло е с диаметър около 5 км. Движението на кометата към точката на най-голямо сближаване със Слънцето засега продължава според прогнозите.

Ще сияе ли кометата така ярко, както се предполага, когато количеството изхвърляна от нея вода нарасне стотици пъти? Отговорът на този въпрос засега е неизвестен, но както смята астрономът Матю Найт от обсерваторията Лоуел, всичко ще се проясни в близките месеци.

Кометата ISON, заснета от телескопа Swift (долу). С приближаването си до Слънцето светимостта и кометната й опашка ще нараснат многократно.