Червей с невероятен геном живял 4 години в човешки мозък

Според данните заразяване на човек с този вид е срещано едва около 300 пъти в цял свят от 1953 година насам. Учените не очаквали да открият червея в мозъка на човека от Великобритания.
© Roberto Galindo, Wikimedia Commons

Едва ли някой ще поиска да се сблъска в живота си с червея Spirometra erinaceieuropaei – паразит, предизвикващ опасни възпалителни процеси. Но на един мъж от Великобритания му се наложило да живее с него четири години.

В хода на ново изследване специалистите от Института „Сангър“ подробно изучили невероятно дългия геном на тенията. Резултатите от научната работа разкрили генетичните тайни на неуловим паразит, чиято родина е в Далечния изток.

Червеят е причина за спарганоза – възпаление на тъканите, настъпващо като отговор на паразита. Когато това възпаление се развива в мозъка, то може да доведе до конвулсии, загуба на паметта и главоболие. За щастие пациентът от Великобритания оцелял.

Смята се, че хората могат да получат този червей заедно с храната, например със заразени ракообразни от езера, от яденето на сурово месо от влечуги и земноводни. Още един начин е лапа от жива жаба, китайско народно средство за успокояване на възпалени очи.

За първи път пациентът (50-годишен китаец, живеещ във Великобритания) потърсил лекарска помощ през 2008 година с оплакване от главоболие и загуба на обоняние. Сканирането на мозъка му показало наличието на малка аномалия с патологични изменения. Но следващите изследвания показали, че аномалията се движи.

След това последвали различни догадки – лекарите подозирали, че мъжът страда от туберкулоза, сифилис СПИН, лаймска болест и много други заболявания. Но тестовете неизменно показвали отрицателен резултат. В края на краищата биопсия демонстрирала възпаление при отсъствието на тумор.

Накрая бил диагностициран паразит с дължина почти 2 сантиметра, който впоследствие бил отстранен успешно хирургически. За четири години тенията успяла да се придвижи на 5 сантиметра в дясната част на мозъка на човека. Останките от червея били запазени от учените за последващо секвениране на неговия геном.

Специалистите твърдят, че хората не се явяват естествени стопани за такива червеи – обикновено те обитават организмите на котки, кучета и хищници. В предишни случаи на заразяване на хора паразитите били откривани под кожата, в дробовете или гърдите (лекарите често подозирали онкология).

„Не очаквахме да видим инфекция от такъв род във Великобритания – казва един от авторите на изследването – Ефросини Граня-Клотсас. – Но очевидно непознатите паразити може да се придвижват из цял свят.“

За щастие на пациента последователността на ДНК показала, че паразитът бил по-слабо опасният от двата известни предизвикващи спарганоза червея.

Злощастията на жителя на мъгливия Албион с това приключили, но изследователската работа продължила. Учените били изключително удивени от внушителния геном на съществото.

Геномът на S. erinaceieuropaei се оказал около 10 пъти по-голям от този на другите червеи и съставлявал една трета от човешкия геном. Медицинските експерти подозират, че разгадаването на това явление се крие в увеличения брой гени, които помагат на паразита да разрушава белтъците и да нахлува в организма на носителя.

Били открити и различни молекулярни механизми за преместване на белтъци около неговите клетки, което може да лежи в основата на изменението на формата на тялото и адаптацията към околната среда, които червеят претърпява по време на своя сложен жизнен цикъл.

Придвижването на паразита за четири години.