Черната дупка в Млечния път изригна небивало лъчение

© NASA/CXC/M.Weiss

Получени изображения показали, че подобни случаи са били само два – през септември 2013 и октомври 2014 г.

Американски учени и европейските им колеги фиксираха най-силния изблик на електромагнитно лъчение за цялата история на астрономичните наблюдения от свъхмасивната черна дупка, намираща се в центъра на нашата галактика, пише ТАСС.

Според НАСА необичайното явление било открито с помощта на орбиталната обсерватория Chandra, която вече повече от 14 години наблюдава космическите обекти.

Изображенията, получени от този рентгенов телескоп, показват, че черната дупка с маса 4,3 млн. пъти повече от слънчевата два пъти е изхвърляла огромно количество енергия фотони. Първият път е бил през септември 2013, а вторият – през октомври 2014 г.

Според ръководителя на изследването Дарил Хагард от Амхърст колидж (щата Масачузетс) мощността на лъчението е била 400 и 200 пъти над обичайната.

Специалистите смятат, че съществуват две хипотези, обясняващи толкова необичайно поведение на черната дупка в центъра на Млечния път, известна с името Sagittarius A*.

Според първата от тях електромагнитият изблик е настъпил в резултат на разрушаването на масивен астероид, попаднал в зоната на гравитационното въздействие на черната дупка.

Неговите отломки, нагрети до свръхвисоки температури, са послужили за източник на силното рентгеново лъчение, докато не изчезнали зад хоризонта на събитията – границата на тази област в пространството.

Втората хипотеза, издигната от американски и европейски учени, предполага, че избликът е даден от линиите на магнитното поле на гигантския газов облак G2, приближаващ се към черната дупка на разстояние около 22 млрд. км. Подобно явление астрономите доста често наблюдават на Слънцето.

Учените смятат, че е необходим допълнителен анализ на данните, получени от обсерваторията Chandra, за да обяснят по-точно поведението на един от най-загадъчните обекти в нашата галактика.