Близо до Слънчевата система се ражда планета

© ESO/L. Calçada

Международен екип учени начело с астрофизици от университета Клемсън в Южна Каролина откриха нови доказателства, че на орбитата на звезда, която се намира на 335 светлинни години от Земята, протича процес на формирането на планета.

Учените открили емисии на въглероден окис, което може да е свидетелство, че на орбита на сравнително младата звезда HD 100546 се намира планета. Преди няколко години учените открили около светилото протопланетен диск с диаметър 13 астрономически единици.

Ако изводите от новото изследване се потвърдят, то находката на орбита около HD 100546 за първи път ще позволи на астрономите непосредствено да наблюдават формирането на планети.

Звездата HD 100546 е около 2,5 пъти по-голяма и 30 пъти по-ярка от нашето Слънце. Тя се намира в съзвездието Муха и може да се види само от Южното полукълбо.

Новата планета, както се смята, трябва да е необитаем газов гигант, който е минимум три пъти по-голям от Юпитер. Нейното разстояние от звездата приблизително съвпада с разстоянието от Сатурн до Слънцето.

Специалистите са използвали техника, съчетаваща методите на астрометрията и спектралния анализ. Тя позволява да се забележат емисиите на газове, чийто източник се отличава по разположение и скорост. По тези данни учените успели да определят параметрите на орбиталното движение на планетата около звездата.

Откритата до HD 100546 екзопланета е вече втората, която откриват астрономите до звездата. През 2013 година с инфрачервената камера на телескопа VLT на Европейската Южна обсерватория изследователите откриха кандидат за формираща се екзопланета – HD 100546 b.

Тази протопланета според учените се отнася към класа „горещи Юпитери“, намира се на края на протопланетния диск и е 20 пъти по-тежка от най-голямата планета в Слънчевата система – Юпитер.

Откритието на специалистите ще позволи по-добре да се разбере еволюцията на Слънчевата система. Астрофизиците се надяват, че въвеждането в експлоатация на телескопа „Джеймс Уеб“ ще позволи да се проведат по-мащабни изследвания на новите протопланети.

Резултатите от изследването на учените са публикувани в сп. Astrophysical Journal Letters.