Бактерии се хранят с електричество

Така или иначе всичко в този свят работи с електричество – повечето живи организми употребяват като „гориво“ захар, необходима за електрохимични реакции.

Но някои видове бактерии, за разлика от други форми на живот на Земята, вземат енергия в чист вид – те буквално се хранят с електрони. И са навсякъде!

Както съобщава New Scientist, биолози от университета на Южна Калифорния са открили бактерията Mariprofundus ferrooxydans PV-1, която поглъща отрицателните частици непосредствено от железните електроди, без всякаква захар или други хранителни вещества.

Всичко е просто: поставяте електрод в земята, пускате ток по него и събирате реколта от микроорганизми, които идват да си хапнат електричество.

Повече от осем вида бактерии, включително такива с доста изявени способности, могат да консумират и отделят електрони. Например стотици хиляди бактерии могат да се сплитат в цяла „гирлянда“ с дължина около един дюйм и да поглъщат кислород от морската вода за енергия. Такива „нишки“ могат да провеждат електричество също толкова добре, колкото един обикновен меден проводник.

Тези свойства е интересно да се използват и на практика, като се създават различни полезни устройства с автономно захранване, истински „биомашини“ – например „живи филтри“ за вода или цели мрежи от „биопроводници“ в почвата.

Най-накрая това откритие позволило на учените да се убедят във верността на един от основните принципи на биологията – за оцеляването на организма е необходимо минимално количество енергия.