Атмосферата на Венера е подозрително топла

© NASA

Руски, европейски и американски учени анализираха данните, събрани от сондата „Венера експрес“ и създадоха температурна карта на горната атмосфера от нощната страна на Венера и откриха загадъчен топъл слой, става ясно от съобщение на Института за космически изследвания на Руската академия на науките.

„Нещо я нагрява, още не знаем какво, но на тази височина се намира венерианският озонов слой. Възможно е да има връзка“, обяснява съавторът на изследването Денис Беляев.

По думите му са измервани температури на височина от 90 до 140 километра. На нощната страна на планетата температурата падала с височината, но на графиката учените видели пик в интервала от 90 до 100 километра и атмосферата там била с 20–40 градуса по-висока от очакваната.

„Практически във всички сеанси на наблюдения за тези седем години сме видели на височина 90–100 километра слой, който е с 20–40 келвина по-топъл. Тоест въздухът на тази височина има температура 220–240 градуса по Келвин, а би трябвало да е не повече от 200“, казва Беляев.

По думите му слоят се намира в същия диапазон височина, където преди бил открит озон. „Не е изключено да става дума за химични реакции – разпадът на озона под действието на хлорсъдържащи вещества – тези реакции могат да протичат с отделяне на топлина“, обяснява ученият.

„Венера експрес“, сонда на Европейската космическа агенция, е изпратена от космодрума Байконур още през 2005 година. През 2015 година сондата прекрати своето съществуване, но огромният масив информация, получена от нея, все още се обработва.