Астрономи описаха най-верния квазиспътник на Земята

© NASA / JPL-Caltech

Квазиспътници астрономите наричат небесни тела, най-често астероиди, които, буквално като истински луни, пътешестват редом с планетата около звездата.

Земята има няколко такива компаньони, с част от тях тя вече се е разделила, а други присъстват около нея в продължение на столетия.

Учените и братя Карлос и Раул де ла Фуенте Маркос от Мадридския университет са описали астероида 2014 OL339, наскоро открит от астрономите. Той съпровожда нашата планета вече 775 години и ще остане до нея още около 165 години.

Орбитите на квазиспътниците се намират в резонанс със Земята – гравитацията на планетата постепенно променя местоположението на астероида. Астрономите обясняват, че процесът много прилича на засилването на люлка.

Астероидът се върти около Слънцето за 365 дни, както и Земята, но гравитацията на планетата го кара да извършва ексцентрични колебания. По тази причина спътникът периодично се връща назад, кръжейки около Земята.

© NASA / JPL-Caltech

Диаметърът на 2014 OL339 е между 90 и 200 метра, което го прави практически невъзможен за наблюдения от повърхността на Земята. Заедно с Луната и троянските спътници, квазиспътниците съставят многобройната свита на нашата планета.

„Всички тези обекти трябва да се следят внимателно. Освен троянци и квазиспътници съществуват също и минилуни – малки астероиди, които се привличат от гравитацията на Земята и започват да се въртят около планетата в продължение на няколко месеца или година“, коментира Пол Чодас, директор на програмата на НАСА по наблюдение на околоземни обекти.

Досега около Земята са регистрирани четири квазиспътника, докато Юпитер има шест, а вероятно много други са скрити от нашите очи и уреди. Астрономите не изключват възможността в бъдеще около Земята да се открият нови астероиди компаньони.