Американците се уплашиха от засекретен руски апарат

© RussianSpaceWeb

През май 2014 г. от космодрума Плесецк руска ракета носител „Рокот“ изведе на ниска околоземна орбита три спътника с кодовите имена Космос 2496, 2497 и 2498.

Заедно с тях в Космоса се отправи и обектът Космос 2499, чието предназначение беше засекретено.

Корабът се върти из зоната, където са разположени спътници за военна и гражданска връзка, метеорологични спътници и други апарати, във връзка с което чужди експерти решиха, че той се явява нов вид противоспътниково оръжие.

„Трите спътника, стартирали през май на борда на ракетата „Рокот“, вероятно са предназначени за военни комуникации. Четвъртият обект, Космос 2499, извършва периодични корекции на своята орбита, което е характерно за противоспътниковото оръжие. Например на 28 октомври корабът е посетил ракетната степен „Бриз-М“, отделила се от „Рокот“, разказва британският аналитик Дейвид Тод.

Космическите кораби, представляващи противоспътниково оръжие, са способни да посещават редица спътници по своя път и незабележимо да им нанасят щети, например сондите шпиони. Най-често диверсията се заключава в това, че корабът изключва слънчевите панели на спътниците с роботизирана ръка манипулатор или организира малки взривове.

Според Тод най-вероятно Космос 2499 изключва слънчевите батерии на вражески обекти, тъй като такава стратегия създава минимум шум и позволява на диверсанта дълго време да остане незабелязан.

„Помните ли какво се случи с модула „Фила“, който кацна на кометата? Поради това, че той не можа да се възползва от слънчевите си панели, ходът на мисията се оказа под заплаха. Орбиталните спътници на Земята точно по същия начин зависят от слънчевата светлина и изправността на своите панели“, пояснява Тод.

Според чужди експерти, дори ако не се случи описаното, само със съществуването си обектът Космос 2499 нанася немалко щети на цялата космическа индустрия.

Специалистите напомнят за случай, когато Китай изпратил ракета земя-въздух, за да унищожи неизправен метеорологичен спътник. Поради несъгласуваност на действията на всички орбитални апарати се случило най-страшното – на Земята се посипал „дъжд“ от 3000 парченца космически боклук.

Освен това Международната космическа станция, която има понижена маневреност в сравнение с безпилотните спътници, постоянно коригира своята орбита поради риск от сблъсъци с космически боклук, (както смятат американците, оставен вследствие на диверсионни действия на Космос 2499).

Да добавим, че противоспътниковото оръжие е престанало да се използва с приключване на Студената война, но през 2010 година, когато отношенията между Русия и Запада отново се влошили, шефът на Роскосмос Олег съобщи, че руските учени се занимават с изследване на противоспътникови технологии.

Притесненията на западните експерти още не са придобили характер на глобална паника – голяма част от специалистите все пак са уверени, че Космос 2499 е само апарат за провеждане на техническо обслужване на спътници.

Загадки